Aside

Een Afrikaan op Groenland

E

Welk boek kun je steeds opnieuw lezen?

Jaren geleden las ik een boek over een Afrikaanse jongen die er over droomde naar Groenland te gaan. Dat land sprak hem zo enorm tot de verbeelding.

Hij droomde er niet alleen over, maar maakte het ook waar. Wat een cultuurschok was dat voor hem. En wat een meeslepend boek. Helaas heb ik het niet meer. Of hij moet onderin een verhuisdoos zitten helemaal achter op zolder.

De vertaalde versie die ik las is helaas niet meer leverbaar. Zelfs niet als antiquiteit. Tenzij je natuurlijk via bol.com ruim 36 euro wil betalen en dat wordt me echt te gortig. Zelfs voor zo’n meeslepend boek.

Of zal ik voor slechts €11,30 de Engelstalige versie bestellen?

Nieuwe inspiratie opdoen

N

Afgelopen donderdag was ik bij een optreden van mijn saxofoondocent Luuk de Vries. Hij trad samen met zijn jazz fusion band Vlot op in een zaaltje van het creatieve bolwerk Eureka in mijn levendige Zwolse wijk Assendorp . Na alweer jaren wekelijks van hem les te krijgen was het leuk en bijzonder Luuk nu als artiest aan het werk te zien.

De band presenteerde haar eerste album Beneath the Summit. Het kleine zaaltje op de zolder van een culinair en cultureel centrum bij mij om de hoek was afgeladen vol. Conservatorium studenten, familie, vrienden, kennissen en een enkele leerling hadden de weg naar de albumpresentatie weten te vinden.

Inspiratie of intimidatie?

Net als bij het optreden van Candy Dulfer dat ik op 30 november 2024 bijwoonde had ik vooraf het gevoel dat iemand de sterren van de hemel te zien spelen intimiderend zou kunnen zijn. Zeker wetende dat ik zelf door te weinig te oefenen amper vorderingen maak. Niets was echter minder waar. Kijken naar een spetterend optreden van mijn saxofoondocent en zijn mede-bandleden was eerder inspirerend dan intimiderend. Nu alleen nog de discipline opbrengen om minstens een aantal keren per week te oefenen. Misschien wordt het dan zelfs met mijn saxofoonvaardigheid nog wel wat.

Benieuwd naar wat de band Vlot speelt? Beluister dan hun eerste album op Spotify.

Teveel informatie

T

Er is simpelweg teveel informatie tegenwoordig. Die gedachte bekroop me vandaag toen ik weer eens van de ene naar de andere app op mijn iPhone switchte. Alleen al als je de tijd neemt om een paar goede podcasts te luisteren ben je zo weer drie of vier uur verder.

Onder handbereik

Vroeger was niet alles beter. Zeker niet. Deze tijd is er eentje die ik vanwege allerlei verworvenheden niet zou willen missen. Het is toch waanzinnig dat je tegenwoordig de wereld in je hand en onder handbereik hebt met een smartphone. En dat je tegenwoordig met minimale middelen maximaal kunt scoren op het gebied van foto, video en audio-opnames.

Nadeel is alleen dat er als nieuwsconsument simpelweg teveel te consumeren is. Met één DPG abonnement kan je maar liefst elf kranten lezen. Om dan nog maar te zwijgen van alle gratis info op YouTube en alle muziek, podcasts en luisterboeken op bijvoorbeeld Spotify en de films, series en docu’s op streamingplatformen zoals Netflix, Prime Video, HBO Max en Skyshowtime.

Nee, wat dat betreft mag je er gerust van uitgaan dat je bloggen meer dan ooit vooral voor jezelf doet. Er is simpelweg teveel concurrentie.

Geloof het of niet, maar dit album kocht ik rond mijn 13e nog ouderwets op vinyl bij notabene Kwantum. Zo herinner ik het me tenminste.

Mannetje van de radio

M

Welk werk zou je doen zonder er betaald voor te worden?

Welk werk ik gratis zou doen? Die vraag laat zich héél erg makkelijk beantwoorden; radio maken natuurlijk!

Tussen 1990 en 1996 ben ik heel wat jaren als vrijwilliger actief geweest bij verschillende lokale omroepen. In eerste instantie in Zwolle, erbij gehaald door een goede vriend en mede-student van de opleiding journalistiek waar ik toen eerstejaars was. We maakten toen met een aantal jongeren een waanzinnig leuk jongerenprogramma. Als ik me niet vergis heette dat Loos Alarm.

Na dat eerste jaar journalistiek stopte ik met de opleiding en dus met het radio maken. De desillusie was te groot. Een paar jaar later had besloot ik mij bij de vrijwilligerscentrale te melden. De lokale omroep in die plaats bleek ook vrijwilligers te zoeken. Dus werd ik eerst algemeen verslaggever, om vervolgens een kunst- en cultuurprogramma op te starten. Wat gaf dat enorm veel energie en voldoening!

Dus als mij nu gevraagd wordt wat ik voor werk gratis zou doen dan is het antwoord snel gevonden, namelijk radio maken!