
Een werknemer van het callcenterbedrijf Teleperformance is naar de rechter gestapt om ook de tien minuten uitbetaald te krijgen die hij (of zij?) eerder aanwezig moest zijn om in alle computersystemen in te loggen. De rechter geeft deze werknemer gelijk. De werkgever moet 2900 euro aan achterstallig salaris uitbetalen.
Eind 1997 ging ik voor het eerst voor een callcenter werken. In de 25 jaar die volgden heb ik voor zo’n zes verschillende callcenters gewerkt. Bij alle bedrijven was het staande praktijk dat je tien minuten voor aanvang dienst geacht werd aanwezig te zijn om al je systemen op te starten. Om zoals ze dat noemden call-ready te zijn als je dienst daadwerkelijk begon.
Eerder beginnen
Ik heb dat altijd onredelijk gevonden. Als je tien minuten tot een kwartier nodig had om te kunnen beginnen dan hoorde dat gewoon onderdeel van je dienst te zijn. Dan moest die dienst maar 15 minuten eerder beginnen was mijn redenering. In de vier jaar waarin ik bij één bedrijf in de ondernemingsraad zat heb ik nog geprobeerd dat voor elkaar te krijgen. Helaas zonder succes.
Des te blijer ben ik met het voor de rechter behaalde succes door deze ene werknemer van Teleperformance. Eindelijk worden callcentermedewerkers straks betaald voor het werk dat ze daadwerkelijk verrichten. Eindelijk gerechtigheid dus. Ik zou bijna zelf achterstallig salaris gaan opeisen.