Michel ten Hoove Mijn vrijplaats op het wereldwijde web

Elk land krijgt de talkshow die het verdient

E

Als je in Nederland een talkshow wil kijken dan ben je afhankelijk van shows met een hoog entertainmentgehalte. De mens wil immers vermaakt worden. Maar is dat wel zo?

In Duitsland heb je bijvoorbeeld de talkshow van Maybrit Illner. Een degelijk programma waarin meerdere ter zake kundige mensen met elkaar in debat gaan over één thema. Waar mensen stevige standpunten innemen zonder stemverheffing. Op een uiterst beschaafde manier. Men laat elkaar daar zelfs uitpraten en geeft Maybrit Illner de rol die ze hoort te hebben; die van debatleider.

In Nederland gaat er er heel anders aan toe. Hier wordt altijd iedere talkshowgast over alle onderwerpen naar een mening gevraagd. Bloedserieuze onderwerpen en lichtvoetige flauwekul wisselen elkaar in een sandwichformule af. Er moeten meerdere onderwerpen per uitzending de revue passeren. Voor diepgang is geen ruimte. De concentratiespanne van de gemiddelde kijker is immers kort.

Daardoor gebeurt het regelmatig dat entertainers als Dries Roelvink en Gordon regelmatig met deskundigen aan tafel zitten die voor ingewikkelde onderwerpen zijn uitgenodigd. Waarbij de entertainers natuurlijk wel altijd gevraagd wordt wat zij van de geopolitieke ontwikkelingen vinden. Om te benadrukken dat het vooral een gezellige uitzending is staan de schaaltjes met kaasstengels en borrelnootjes op tafel. Drinken de gasten gewoon bier of wijn. Alsof de talkshowtafel de stamtafel van de plaatselijke kroeg is.

Het enige programma dat een beetje in de buurt komt van de Duitse talkshow is Buitenhof. Dat wordt echter niet op primetime uitgezonden zoals in Duitsland wel gebeurt. Alsof de progammamakers willen benadrukken dat Buitenhof vooral voor de hoogopgeleide burger is bedoeld.

Kijk je naar de kijkcijfers van een show zoals die van Maybrit Illner dan mag de uitzendende omroep ZDF best tevreden zijn. Op 20 april 2023 had het programma een marktaandeel van 12,9% met zo’n 2,42 miljoen kijkers. Je zou dit als bewijs kunnen zien dat primetime een prima tijdslot is om een zwaar inhoudelijke talkshow te programmeren.

Zoomen we iets meer in op de kijkcijfers dan is er wel een beetje reden tot zorg. De vergrijzing onder de kijkers slaat namelijk behoorlijk toe. Van de bijna 2,5 miljoen kijkers is slechts 0,18 miljoen tussen de 14 en 49 jaar. Wat gelijk staat aan een marktaandeel onder deze leeftijdsgroep van een magere 4%. Een publiek dat je wellicht beter bereikt met een talkshow volgens Nederlands recept.

Wil je nooit een blogpost van me missen? Abonneer je dan! Je kan zelf aangeven of je updates onmiddellijk, per dag of wekelijks wil ontvangen.

Over de auteur

Michel ten Hoove

Rondde op z’n 51ste de opleiding journalistiek af|begon weer met 🎷 lessen|is in opleiding als Taxateur/Gegevensbeheerder|gecertificeerd (A1/A3) dronepiloot.

Door Michel ten Hoove
Michel ten Hoove Mijn vrijplaats op het wereldwijde web

Michel ten Hoove

Rondde op z’n 51ste de opleiding journalistiek af|begon weer met 🎷 lessen|is in opleiding als Taxateur/Gegevensbeheerder|gecertificeerd (A1/A3) dronepiloot.

Social Media

Recente berichten