Al sinds jaar en dag rijd ik auto met behulp van navigatie. We kochten het om meer ontspannen met de auto op vakantie te kunnen. Afslagen missen, de weg kwijtraken en geërgerd raken is niet goed voor je relatie.
Tegenwoordig gebruik ik de navigatie zelfs voor de mij inmiddels bekende routes naar bijvoorbeeld mijn schoonouders. Gewoon omdat het zo ontspannen rijdt en ik precies weet of en hoeveel vertraging ik heb.
Refund actie
Op zich doet mijn huidige Garmin navigatie het nog prima. Op een krasje op het scherm, een verbogen stekkertje van de autolader én enigszins verouderde kaarten na.
In de folder van Dixons stuit ik op een refund actie van TomTom. Koop je bij hen één van de twee modellen met live file informatie, dan kun je 50 euro terugontvangen. Ik ga op zoek naar de actievoorwaarden.
Dat een refund actie vaak inhoudt dat je iets (meestal streepjescodes) naar de fabrikant moet opsturen is bekend. In dit geval krijg je 50 euro voor je complete oude navigatieapparatuur. Het is de bedoeling dat je het apparaat, de zuignap voor het raam én de autolader opstuurt. Geen probleem. Laat die 50 euro maar op mijn rekening bijgeschreven worden.
In mijn hoofd heb ik het nieuwe apparaat al aangeschaft. Maar dan lees ik de volgende actievoorwaarde:
Volgens de algemene voorwaarden is het oude apparaat eigendom van TomTom vanaf het moment dat u het verstuurd hebt. Het is niet mogelijk om het terug te krijgen als het eenmaal ingestuurd is.
Normale slijtage
Oh. Dus als ik het goed begrijp koop ik voor 200 euro een nieuw navigatiesysteem, stuur een goed werkend ouder systeem op om 50 euro korting te krijgen, maar ben aan de willekeur van TomTom overgeleverd als bepaald wordt of het door mij ingeleverde apparaat de toets der kritiek kan doorstaan.
Mag mijn oude navigatieapparatuur bijvoorbeeld beschadigd zijn? Hierover zegt TomTom het volgende:
in zichtbaar goede staat is en geen aanzienlijke schade aan het beeldscherm heeft – normale slijtage is toegestaan.
Het is dus maar de vraag of de beschadigingen die ik hierboven opsomde als ‘normale slijtage’ worden opgevat. Is dat niet zo, dan ben je de door jou ingestuurde spulletjes kwijt en kunt naar je 50 euro fluiten.
Moraal van dit verhaal? Lees altijd de kleine lettertjes. Als ik alsnog overga tot de aanschaf van een nieuwe GO LIVE 1000 Europe dan stuur ik mijn oude navigatie niet op. Die plaats ik wel op Marktplaats. Iedereen die 50 euro wil betalen mag hem dan van me hebben. Dus als je nog een prima Garmin navigatiesysteem zoekt?